Logo - dlaczego jest takie ważne?

Logo – dlaczego jest takie ważne?

Działalność każdej formy zaczyna się od wybrania nazwy i stworzenia logo. Tego elementu nie można pominąć planując rozwój działalności. Wiele razy słyszeliśmy, że wybrany projekt jest tylko na początek, właściwy znak zostanie stworzony później. Tymczasem warto pamiętać, że jeśli już na samym początku logo stworzone jest źle – bardzo trudna i kosztowna będzie jego wymiana na inne. Jest to oczywiście możliwe i wiele firm po jakimś czasie decyduje się na odświeżenie wizerunku – jednak zawsze kryje się za tym koszt, który trzeba ponieść. 

Jak stworzyć dobre logo?

Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że przygotowanie dobrego projektu to wiele dni pracy. Nic zatem dziwnego, że jest to także znaczący koszt. Trudno oczekiwać, że projekt stworzony w kilka chwil przez początkującego grafika będzie równie dobry, jak praca człowieka o dużym doświadczeniu, zajmująca wiele czasu. Tymczasem popełnienie podstawowych błędów może skutkować tym, że logo trzeba będzie zmienić – a wraz z nim wszystkie materiały firmowe.

Badania firmy

Osoba projektująca logo powinna zacząć od zbadania, czym firma się zajmuje, do jakich klientów chce dotrzeć oraz które zamówienia są dla niej najbardziej intratne. Bez przeprowadzenia takiego audytu stworzenie logo jest loterią i może się okazać, że choć jest ładne – nie przyniesie firmie sukcesu.

Psychologia widzenia

Dobry projektant przygotowując logo firmy weźmie pod uwagę psychologiczne aspekty swojej pracy. Ocena na poziomie emocjonalnym zajmuje bowiem człowiekowi około 1/10 sekundy – to bardzo mało czasu, aby wywołać w widzu pozytywne odczucia. Ważne są kształty, ale także kolory. Nigdy nie ma jednej odpowiedzi na dany problem, warto jednak porównać kilka dobrze stworzonych projektów i nadać im odpowiednie barwy.

Szkice czarno-białe

Kolejnym etapem jest przygotowanie kilku (przeważnie dwóch, trzech) propozycji, które zwykle dostarczane są w wersji monochromatycznej. Wszystko po to, aby właściwy kolor nie odwracał uwagi zamawiającego od samego projektu. Dopiero, kiedy znak jest wybrany – należy zdecydować się na odpowiednia kolorystykę.

Jak rozpoznać dobry projekt?

Choć wymyślenie takiego znaku jest trudne – łatwo ocenić już istniejący. Wszystkie najlepsze logotypy są maksymalnie proste, dobrze się prezentują zarówno na małej powierzchni wizytówki, jak i na ścianie budynku. Wystarczy kilka sekund, aby rozpoznać co przedstawia znak – równie szybko można go odtworzyć z pamięci, narysować. Warto także ograniczyć liczbę krojów pisma, które towarzyszą znakowi graficznemu. Nie wart więc oszczędzać na stworzeniu dobrego logo – będzie ono symbolem marki przez wiele następnych lat, a jego oddziaływanie przełoży się bezpośrednio na zyski firmy!